Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Flyktingarnas Nouadhibou

Bakelser i det lilla fiket i Nouadhibou.

Bakelser i det lilla fiket i Nouadhibou.

Bakom disken står Sophie och kokar kaffe. I de ljumna kyldiskarna står kakor, tårtbitar och skålar med mousse tillsammans med plastmuggar fyllda med mintsaft, apelsinsaft, hallonsaft och citronsaft. På TV:n visas kristna musikvideor från Nigeria, musikerna är klädda i färggranna tyger och priser herren i sina sånger. ”Jesus är min vän, han är min vän varje dag. Det går aldrig att på förhand veta vad herren har planerat för dig.” Sophie sjunger tyst med i texterna.

Hon är en av de som tagit sig till den lilla fiskestaden Nouadhibou för att ta sig vidare till Europa. Den stängda kontinenten.
”Ni européer kan åka till Afrika, men vi afrikaner kan inte åka till Europa.” sa hon och tittade på mig med förtvivlan i ögonen. I tre år har hon lagat spansk mat till expats och serverat drinkar, för ett par månader sen slutade hon i restaurangen och började jobba för en spansk kvinna i det lilla caféet istället. Ett av de få caféerna i Mauretanien.

Medan vi sitter och pratar kommer fler immigranter in. De har alla tagit sig hit i försök att nå Europa. Jag frågar dem varför de vill dit, varför det är värt att riskera sitt liv för att korsa havet.
”Jag vill bara ha en mobiltelefon därifrån, sen är jag nöjd.” säger Sophie. ”Sen vill jag åka hem igen. Jag saknar Nigeria.”
”Jag vill uppleva livet där, bara ett tag. Se hur folk lever, åka runt lite. Som du gör här i Afrika,” säger Mamadou.

Drömmarna är många och det känns konstigt att sitta där och prata med dem. Jag som är europé och kan komma och gå som jag vill mellan kontinenterna, och de som föddes i Nigeria och Ghana som drömmer om att se livet på den andra kontinenten, den som ligger precis bredvid deras, men inte släpps in. Den största delen av världen är stängd för dem. Jag kan hälsa på dem, men de kan inte hälsa på mig.

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 13, 2013 by in Mauretanien, Möten and tagged , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

