Min Projektion

några ord om världen runtomkring

En annan värld

Varje morgon går jag till min vän för frukost. Vi sitter på golvet i hans rum, äter bröd, lyssnar på musik och dricker te. Ute blåser vinden, ibland riktigt kraftigt och sandkornen sticker i ögonen när jag går in till staden. De flesta känner igen mig när jag passerar och med några utbyter jag hälsningar.

Den här morgonen visade min vän balkongen i huvudbyggnaden. Vi tittade på människorna som gick förbi, ropade hälsningar till vänner innan vi gick in igen. Det är en annan värld, ett annat liv.
Jag sa det till en vän i Sverige en gång. ”nej Monica, det är inte sant. Det är fortfarande samma värld.” svarade han. Men hur mycket jag än tänker på det så når jag samma slutsats. För mig är det en annan värld. På samma planet, absolut, men det är inte samma värld. Det här är en annan bubbla. Långt borta från västvärlden.

”Kanske var det nödvändigt (att göra så) för att nå framgång. Men var det verkligen nödvändigt att nå framgång?” Susanne läste en bit ur sin bok högt. ”Det kan användas på många saker i livet,” sa hon. ”Till exempel, det kanske var nödvändigt att hålla en stor del av världen fattig för att nå framgång i väst. Men var det verkligen nödvändigt att nå framgång? Eller, kanske var det nödvändigt att döda människor för att nå framgång, men var det verkligen nödvändigt att nå framgång?” Tänk på det.

 

 

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 14, 2013 by in Berättelser, Fotografi, Mauretanien and tagged , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

