Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Rätten till te

Det är inte mycket som är så viktigt i Mauretanien som te. Många säger att de får huvudvärk om de inte dricker det varje dag, och visst måste det vara sant. De blandar ett ton socker i varje kok. ”Det är inte teet du är beroende av, det är allt socker” försökte jag säga till en vän en gång. ”Nej, nej det är teet, jag svär.” svarade han och gav mig ett glas till.

Det tillagas genom att koka teblad i en liten kanna över en eld. När den starka brygden är klar tillsätts socker. Häll fram och tillbaka mellan kannan några gånger så att det blandas ordentligt. Häll sedan upp ett glas med te, och häll blandningen mellan två glas många gånger så att ett högt och tjockt skum skapas. Håll det hällande glaset högt upp i luften, annars bildas inget skum.

Teet serveras i princip alltid i tre. Förra året när jag åkte med tåget mellan Nouadhibou och Choum så började männen i vagnen tillaga te efter solnedgången. De skickade glasen mellan alla i vagnen och innan det tredje glaset serverats hade jag somnat. Någon väckte mig genom att skaka min arm, hur gott jag än lyckats somna så var jag tvungen att ha det sista glaset.

Det är en väl efterhållen tradition. Du ser dem överallt: gasspisarna, kannorna och de små glasen. Det första är alltid det bästa; sött och friskt. Det tredje är allra mest bittert och det som jag ibland skulle vilja tacka nej till (men aldrig skulle).

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

