Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Mauretanien och mänskliga rättigheter

”Jag har fått i uppdrag att skriva två texter om mänskliga rättigheter här,” sa jag till en vän när vi satt och filosoferade i hängmattorna på Bab Sahara.
”Spännande! Hittade du några här?” frågade hon och lyfte på ögonbrynen.

En fråga väl värd att ställa.

Förra året träffade jag en man som suttit fängslad under en tid. Han berättade att han varje dag smorde in sig i sitt eget bajs, för att slippa bli våldtagen av de andra intagna. Män våldtar män. Ingen stoppar dem.

För några månader sedan hittades en ung kvinna död i brunnen i Ouadane. Innan jag åkte dit hade jag hört flera historier om vad som hänt, ”hon var slav och hennes herre dödade ett av hennes barn framför ögonen på henne, så hon begick självmord.” var den mest välspridda. Men när jag kom på plats så talades det istället om svartsjukemord eller självmord på grund av tvångsäktenskap med en femtio år äldre man.

I Mauretanien har slaveri funnits i tusentals år, och traditionen lever kvar än i dag. Det är bättre än det har varit, det går inte att säga annat. Men det är inte bra.

Här kan du lyssna på en del av Mbarkas historia. Hon föddes som slav i byn Kaedi i södra Mauretanien, och vi träffades för ett år sedan i hennes hem; ett hus omgärdat av privata vakter för att skydda de före detta slavarna som funnit sin frihet.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

