Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Kvinnors rätt till sig själva

När jag satte mig i baksätet vinklade han kvickt om backspegeln för att se mig ordentligt. Min vän vägrar åka taxi ensam och hon får inte vara ute själv efter solnedgången. Här förekommer sexuella trakasserier varje dag, helt öppet.

Det är vanligt att en man tar flera fruar, men en fru får inte ta flera män. Jag frågade en vän i Ouadane vad hon trodde om den unga kvinnan som hittades död i en brunn intill staden för några månader sedan. ”Är det som jag hört i Nouakchott, var hon slav? Dödade han ett av barnen framför henne?” För ja, det var vad jag hade hört. ”Vad säger folk här om det som hänt?” undrade jag där vi satt på madrasser i det lilla rummet.

”Hon kom från en familj av slavar, men hon var inte själv slav. Men hennes familj hade bestämt att hon skulle gifta sig med en äldre man.” berättade min vän medan vi drack te. ”Han var 72. Så antingen begick hon självmord genom att hoppa ner i brunnen, men jag tycker att det är märkligt. Jag tror snarare att det var avundsjuka som dödade henne. Mannen hade redan en fru så hon skulle bli hans andra hustru. Jag tror att den första kvinnan, som är lite äldre, blev avundsjuk på den nya unga kvinnan så hon knuffade ner henne i brunnen helt enkelt. Men det är bara vad jag tror.”

Vad som än hände den unga kvinnan i Ouadane så väckte hennes död uppståndelse. Kvinnorättsorganisationer i landet lyfter upp statistik som pekar på att antalet självmord efter våldtäkter eller tvångsäktenskap ökat de senaste åren och att rättssäkerheten för kvinnor i princip inte finns.

Det finns så många fall att ta upp som exempel, och jag försöker för allt vad jag kan att sälja in en text till ett feministiskt magasin om brott mot kvinnor i Mauretanien, men det går alldeles för dåligt.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

