Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Det första bakslaget

CS-Rabat

Efter två år som surfare hamnade jag hos en rastakille i Rabat, Marocko. Till att börja med verkade han riktigt cool, vi kom bra överens och han hade en mysig lya mitt i medinan. Vi lyssnade på musik och pratade på.
Men så kom kvällen.

”Du är precis vad jag gillar.” sa han och jag tittade oförstående på honom. Han sträckte sig plötsligt fram och tryckte över mina revben, ”perfekt. Precis så vill jag ha det.”
”Vad pratar du om? Sluta ta på mig, jag tycker inte om det.”

Han slutade ta på mig och jag sa att jag ville gå och lägga mig. Det hade varit en lång dag och klockan var redan efter midnatt. Han följde mig in i rummet där jag skulle sova. ”God natt då,” sa jag och han tog tag om mitt huvud med båda händerna och hans läppar var millimeter från mina när jag kom loss.

Dagen efter pratade vi om vad som hänt, jag sa att det inte alls var okej för mig och han sa att han förstod. Så jag bestämde mig för att sova en natt till, förhoppningsvis skulle jag får mitt mauretanska visum dagen efter så allt jag behövde var en natt till. Men när kvällen kom var vi inte så okej längre. Han fortsatte att ta på mig så fort han fick chansen och när vi skulle gå och lägga oss föreslog han att vi skulle sova i samma säng.

Jag kände mig inte trygg den natten. Men just som Couchsurfing svikit mig för första gången, så räddade det mig. En tjej som jag skrivit till hade gett mig sitt nummer, i fall vi skulle ta en fika någon dag ”och om din värd visar sig vara mindre bra så bara hör av dig, du kan sova här.”
Så där jag låg på den hårda madrassen med tre filtar över mig den kyliga natten i Rabat, tog jag upp mobiltelefonen och messade Melissa. Jag skulle få komma med en gång om jag ville, men bestämde mig för att ligga kvar där jag var och flyttade vid soluppgången nästa dag.

Couchsurfing handlar inte bara om positiva erfarenheter. Nu, en månad senare, bad han mig om en referens. Något jag har bävat inför, rådfrågat vänner som är aktiva surfare och på något vis låtit rinna ut i sanden. Men så skrev jag som det var och lämnade mitt allra första negativa omdöme på Couchsurfing. Naturligtvis fick jag ett tillbaka.

Det känns jobbigt. Otroligt jobbigt. Oavsett mina tidigare otroligt positiva referenser så slår den där stora röda varningen ner mig. Mina vänner har stöttat mig och kanske kan det tyckas larvigt att ta det så hårt. Men det gör ont. Därför har jag bestämt mig för att göra det till något positivt. Alla behöver inte tycka om mig, och jag behöver inte tycka om alla. Den negativa referensen kommer inte betyda särskilt mycket för mig som surfare eller värd i praktiken, och de tjejer som funderar på att skicka honom en soff-förfrågan får en möjlighet att tänka en gång till.
Hur det än slår mot mig, så är det en tjänst för dem.

One comment on “Det första bakslaget

  1. Sara H
    februari 26, 2013

    Usch vad otäckt men tack och lov att det ”bara” var lite tafsande.. kunde ha varit så mycket värre. Jag tycker du gjorde rätt i att skriva som det var, för nästa tjej kanske det inte går lika bra!
    Ta hand om dig Monica!
    Kram

    /Sara Holmström

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

