Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Den sötade vardagen

Kvinnan räckte mig ett paket med mjölk och sa åt mig att dricka upp. Jag satte öppningen mot mina läppar och tog en halv klunk. Mjölken var varm, fet och sötad. Jag räckte det till kvinnan mitt emot mig under det stora tältet, hon skakade på huvudet. ”Nej nej, drick det.” manade hon på i hassaniya och jag tog en klunk till. Jag frågade om inte någon av de andra ville ha, räckte paketet från person till person. ”Nej, du behöver det” sa en annan av kvinnorna och tittade på min kropp.

Jag tog några klunkar till, satte ner det på marken och en stund senare låtsades jag att paketet var tomt och lämnade det där.

På väg till Atar hade jag erbjudit en kvinna bredvid mig en bit av mitt bröd, när vi någon timme senare stannade utanför en kiosk så köpte hon en sötad fralla och gav mig halva. Väl framme gjorde min vän i ordning kaffe med mjölk och minst fem skedar socker varje morgon, smakade av det och bad mig prova. ”Är det lagom med socker? Vill du ha mer?” frågade han och räckte mig sockerburken. ”Nej, nej. Det är verkligen bra, tack.” sa jag och avböjde med handen.

Sötad mjölk, tonvis med socker och sötat bröd. Och visst var det där äpplet lite väl sött för att vara naturligt? Välkommen till det sötade landet säger jag till mig själv gång på gång. Jag kommer behöva en ordentlig avgiftningskur när jag kommer hem.

Men det sötade brödet är faktiskt alldeles för gott för att vara bra, tack och lov så är det inte lika vanligt här i huvudstaden som i de avlägsna ökenstäderna.

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 21, 2013 by in Dag som dag, Mauretanien and tagged , , , , , , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

