Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Jag fann paradiset

Havet glittrar som om en miljon gömda diamanter bestämde sig för att komma upp till ytan i just det här ögonblicket. Det stilla skvalpet från vågorna lugnar själen när de sveper över sanddynerna och spolar upp små bläckfiskar på land. Sanddyner stela av havets salt och formade av piskande vind ringar in små stränder; skymda och gömda för vind skänker de skugga och sand som mjukt masserar varje bar fotsula. Om icke detta är paradiset, så vet jag ej vart jag kommit.

Det här är Mauretaniens stolthet. Banc D’Arguin. Naturreservatet som sträcker sig längs med kustremsan mellan Nouadhibou och Nouakchott. Glöm trånga fyrmannatält där du bara kan stå rakt om du är sju år gammal eller väldigt kortväxt. Här står stora traditionella nomadtält uppställda med tjocka madrasser och mattor, varje morgon vaknar du alldeles intill stranden. Långt bort från bilbuller och nära till kameler, hav och öken. Här fins varken elektricitet eller toaletter, inte ens ett utedass. Du har en hel strand helt för dig själv, är inte det vad vi alla drömmer om? Det är paradiset. Det kan inte vara något annat.

Korta fakta:
Naturreservatet är 12000 kvadratkilometer (120 mil i kvadrat, det är som från Växjö till Vilhelmina. I kvadrat!) stort.
Det är världens största häckningsplast för fåglar. Du kan hitta både gråhäger och myrsnäppa och vem vet, kanske de där fåglarna som slog bo i trädet hemma hos dig förra sommaren var samma fåglar som flög över mitt huvud i Banc D’Arguin igår?

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

