Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Att äta ett djur

Hon hejdade sig mitt i en mening och stirrade på mig några sekunder innan det gick upp för henne. ”Ah hahaa du tog en bit? Ali Ali!” hon petade på sin bror och viskade nyheten. ”Hon provade kycklingen! Åh Monica, ditt ansikte. Din min! Haha!”

När jag gick på lekis så föreslog någon att vi skulle smaka tallbark, ”det smakar som kyckling!” och visst gjorde det, vi höll med allihop. Senare i livet ändrade jag mig, inte kunde väl kyckling smaka tallbark. Men i dag så kan jag åter konstatera, att kyckling minsann smakar precis som bark. Dock utan den ljuva smaken av tall.

Jag satt med Rabia och Ali mitt i en intervju med föreståndaren för ett kvinnocenter i Nouakchott när han avbröt intervjun och gav oss varsin tallrik med mat. ”Vi får fortsätta sen, vi måste äta.” Det här landet är fantastiskt. Ingen skulle någonsin äta något utan att bjuda alla som är där. Mina vänner fick ris med mindre bitar av kyckling serverat, ”och till dig, ris och ett kycklinglår” sa han stolt och gav mig en tallrik med ris och ett galet stort kycklinglår med både skinn, ben och … kött. Jag petade på Rabia och frågade om det vore alldeles för oartigt att lämna kycklingen, och visst skulle det. Det visste vi båda två.

Så jag tog några bitar, drog ut på tiden och väntade tills de andra ätit klart. De ställde bort sina tallrikar och jag la locket över det halvätna djuret och räckte kvickt min tallrik till Ali som ställde undan den. ”Hur smakade det?” frågade han med ett leende. Jag skakade på huvudet, ”hemskt.”

Jag hoppas att jag aldrig igen behöver äta ett djur. Må kycklingen ha haft ett gott liv. Den har åtminstone inte vuxit upp i Europas trånga burar. Hoppas jag.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

