Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Att resa tillbaka

Jag hoppade av minibussen i Atar, tackade nej till taximannen och började gå. Jag visste exakt vilken väg jag skulle ta för att komma till Bab Sahara, och känslan av att resa tillbaka var… beriande.

Jag har alltid velat se nya platser hela tiden, möta nya människor och prova nya saker. Men under den här resan så insåg jag ganska kvickt värdet av att åka tillbaka. Jag gjorde nästan exakt samma resa för nästan exakt ett år sedan.

Jag hittar fortfarande inte i Nouakchott, men jag vet hur jag går hemifrån till huvudmarknaden. Jag vet hur mycket jag ska betala för taxin och jag känner redan en del människor i stan. I Atar kände många av ”rondellpojkarna” igen mig; de som hänger i rondellen för att de inte har något annat att göra. I Ouadane sprang en handfull människor fram och ropade ”du är tillbaka!” när jag kom in i staden. I Rabat, Marocko, slapp jag gå vilse i medinan och visste med en gång vilket café som har wifi, vart jag kan köpa mintte billigast och vilket gatustånd som har den godaste mackan till bästa pris.

Det är faktiskt riktigt skönt att för en gångs skull inte behöva lära sig kulturen i ytterligare ett nytt land. Att på något vis smälta in med en gång. För lokalborna märker genast om du är ny eller inte (om du går att lura lite grann eller inte).

Vardagen i Nouakchott är tillräckligt spännande som den är. Jag är glad att jag inte behöver möta den för första gången igen, och ju mer jag lär känna staden desto mer fascinerande blir den.

Om du aldrig har gjort det; prova. Att resa tillbaka.

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 28, 2013 by in Mauretanien, Mina tankar and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

