Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Ta seden dit du kommer

Taxin stannade och alla gick ur och satte sig i ett stort tält som stod uppställt invid vägen. Jag anslöt mig till de tre kvinnorna, blev bjuden på muffins och mjölk. Efter en kort fika började de tvätta sig för att be, jag satt kvar och blickade ut över ökenlandskapet. Hettan gav sanden ett magiskt sken och tältet erbjöd en välkomnande skugga. ”Allah akhbar…” bönen viskades fram och jag såg mot bilen, där stod tre unga kristna män. De försökte se oberörda ut, men alltför ofta utsätts kristna här för olika smädelser. De accepteras inte fullt ut av samhället och när böneutropen börjar försvinner de nästan omärkt för att slippa sticka ut ur mängden genom att inte be.

När kvinnorna åter satt bredvid mig slängde den ena till mig en vattenflaska, en annan frågade på hassnaiya om jag kan bönen. ”Jag är inte muslim” sa jag på franska. ”Jag ber inte.”
”Men du är här du måste kunna bönen.” sa hon och bad mig säga efter henne.

Så där, mitt ute i den mauretanska öknen, lärde jag mig att be till Allah. Jag minns inte orden, uttalen är för mig främmande och jag skulle behöva repetera varje dag för att faktiskt lära mig dem. Men både kvinnorna och männen i tältet log varmt och jag blev en upplevelse rikare.

Kommentera

Information

This entry was posted on mars 2, 2013 by in Berättelser, Mauretanien and tagged , , , , , , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

