Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Att (över)leva i Mauretanien

Del 3. Trafiken

Trafikljus gäller bara om du ska rakt fram eller åt vänster. Så ska du åt höger kör du upp på trottoaren, tutar på de som kommer gående, och kör. Det är lag på bilbälte, men bara för föraren. Du behöver inte vara först för att få svänga först, du behöver bara vara snabbast.

Åsnor, getter och bilar ska alla samsas om vägarna. Det är upplagt för kaos.

Åsnor, getter och bilar ska alla samsas om vägarna. Det är upplagt för kaos.

Men, de allra flesta här kör väldigt långsamt. Inte för långsamt, men långsamt. De flesta olyckor hinner förutses och när taxin tvärnitar alldeles framför dig för en passagerare, en åsna plötsligt backar ut på vägen, en hjord getter kommer springande… vad som än händer, så hinner du reagera.

Att åka bil här är ett litet äventyr varje gång. Nu bor jag nära centrum och har gångavstånd till det allra mesta. Men för det slipper jag inte äventyret. Att korsa en väg innebär många gånger att stå i mitten på en osynlig linje med bilar som gasar förbi på båda sidor samtidigt, tajt. Det innebär att vänta i mitten på en tvåfilig väg där fyra bilar plötsligt kommer i bredd (vart ska Jag ta vägen!?) och pulsa fram i den decimeterdjupa sanden som många gånger utgör trottoaren.

Under några timmar mitt på dagen steker solen och i den 40-gradiga vindstilla staden är också skuggan het. Att ta en taxi kan kännas lockande, tills du hamnar i en och inser att det vinddrag som sveper in genom fönstret är ännu hetare än den du fick utstå som gångtrafikant. Det är en del av vardagen och sakta lär jag mig leva med det.

Hur gör man då för att klara av trafiken i Nouakchott?
Bosätt dig där. Lär dig de oskrivna reglerna, fråga taxichaufförerna och var försiktig. Många förare är dumdristiga, oberäkneliga och klantiga. Var beredd på dem, för du kommer att möta dem någon gång. Om du fastnar mitt över vägen så är det lugnt, det är mer vardag än undantag här. Om du står rakt över vägen och bilar kommer från båda håll, ställer sig alldeles för nära och väntar på att du ska vända på bilen utan att ge dig ens hälften av utrymmet du behöver, då har du lite mer problem. Men det ordnar sig alltid. Gör det till ditt motto, och fokusera på att andas.

Då klarar du dig.

Tidigare delar i ”att (över)leva”
Del 1 – Sleven
Del 2 – Elavbrotten

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

