Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Den svalkande hettan

Jag somnade på den tunna madrassen medan han var ute och rökte. ”Det är varmt ute nu,” sa han. ”Än är det svalt här inne i alla fall.” Men svetten samlades på min panna och när jag vaknade en stund senare var kudden blöt.
Men jo, jämfört med hettan utomhus så var det svalt därinne. Öknen är inte som Nouakchott. Här finns inga svala vindar från havet och bergen runt staden håller värmen kvar.

Vatten kräver värme för att evaporera och efter promenaden i solens heta strålar tillbaka till vandrarhemmet Bab Sahara hällde jag vatten över ansiktet, armarna och fötterna. Det svalkade en stund i alla fall.

Jag åkte hit till Atar över helgen för att delta i en fest. Det var Mame Sy och min vän Suzanne som ordnade festen för barnen på Mame Sys skola. På en bakgård lär hon barnen att läsa och skriva, undervisningen avslutas med ett mål mat. För flera av dem är det den enda maten de får den dagen, och många smusslar med sig mat hem till sina syskon.
Festen själv var bisarr. Guvernören var inbjuden, militärgeneralen, polischefen och andra viktiga personer. Själv representerade jag pressen. Stora tjocka mattor var utlagda över marken och några stolar för de viktiga representanterna stod uppställda längs med ena väggen.

Några tal hölls; Mame Sy tackade guvernören för att skolan är möjlig, hon tackade Suzanne för att hon hittar bidragsgivare i Europa. Suzanne tackade guvernören och Mame Sy för att skolan är möjlig, och guvernören tackade Suzanne för bidragsgivarna, Mame Sy för undervisningen och påpekade att ”det är inte oss allt det här arbetet berör, det är barnen. Det är världens framtid.”

Kommentera

Information

This entry was posted on mars 6, 2013 by in Dag som dag, Mauretanien and tagged , , , , , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

