Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Utan livmoder

”Vad gör vi här? Jag är inte sjuk.” sa flickan när mamman tog med henne till sjukhuset.
”Oroa dig inte, doktorn är här.” svarade mamman undvikande och dottern sövdes ner. När hon vaknade hade hon ett sår över magen.
”Vad är det här? Vad har hänt?”
”De opererade bort din livmoder. Nu behöver vi inte oroa oss för att du blir gravid.”

Vad som skulle hända flickan vet jag inte. Min vän berättade om händelsen samma dag som vi mött Zeinabou Taleb Moussa i Nouakchott. Här – i Mauretanien – säljs unga flickor som sexslavar till Saudiarabien, säljs på gatan i huvudstaden som prostituerade, kidnappas och våldtas. Pengarna delas mellan flickornas föräldrar och kvinnan som står för försäljningen.

Men det är inte det första övergreppet som flickorna utsätts för. Trots att det i dag är olagligt så får barn på landsbygden klitoris bortskuren innan de är fem år gamla. Varför?
”Sex är makt. Om kvinnorna tillåts känna sexuell njutning och åtrå så blir de kraftfulla. Då kan de ta över samhället från männen,” berättar Zeinabou Taleb Moussa. Kvinnor som försöker komma in i politiken blir sedda som något vackert som inte tas på allvar. Det finns yrken som kvinnor inte får ha (som domare) och de som försöker komma in på utbildningarna ändå underkänns på rutin.

Det är inte lagarna som är emot kvinnorna. Det är männen. Det är samhället.

One comment on “Utan livmoder

  1. Sara H
    mars 9, 2013

    Åh fy, det är så fruktansvärt hemskt. 😦
    Jag har svårt att förstå att det faktiskt är på riktigt det där men jag VET ju att det är det.. Huvva!
    Kram

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

