Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Hemlängtan

Jag längtar efter köksbänken där jag brukar sitta och filosofera. Jag längtar efter en dag utan att svettas. Sjöarna. Skogen. Frisk luft. Jag längtar efter att gå på en gata utan sand och resorna med Öresundstågen. Slippa trängseln i minibussar utan luftkonditionering och med flugor som stundtals tycks fler än syreatomerna. Jag saknar att baka bröd på rågmjöl och att göra egen glass.

Men jag vet också att jag efter några veckor i Sverige kommer att längta tillbaka. Jag kommer att sakna hettan, öknens förtrollande kraft, männen i sina bobos och kvinnorna i mellafah. Bönestunderna, tystnaden, lugnet. Jag kommer att längta efter djiboudjen, maffe och franskan med en afrikansk-arabisk twist. Kvällarna i haimas vid solnedgången över havet och alla koppar te.

Så jag passar på. Tar tillfället som jag har just nu till att njuta av livet här.

Kommentera

Information

This entry was posted on mars 9, 2013 by in Mina tankar and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

