Min Projektion

några ord om världen runtomkring

När samhället stannar

Plötsligt vänder försäljaren mig ryggen och lägger ut en matta. Jag vänder mig om och mina vänner är borta. Intervjun stannar. Taxin stannar. Livet stannar. Böneutroparen sjunger från minareten och en koncentrerad frid sprider sig över landet. Det är dags att be. Allahu Akbar. Gud är störst.

Längs med gatorna hukar sig alla; svarta, vita, färgade, medelklass, fattiga, rika… inför Gud. Från moskén hörs bönerna ut till gatan och jag tar en stund till att bara andas. Bara vara. En stund att stanna upp och inte vara på väg någonstans. En stund som alla behöver.

Strax innan jag lämnade Sverige var det stora diskussioner om en moské i Fittja som vill ha ett böneutrop i veckan. Någon som uttalade sig emot det i en tidning sa ”jag har rest i de där länderna, jag vet vad det innebär och det är Inte roligt.” Jag har både rest och bott i de där länderna och vi har helt klart olika åsikter. Visst, roligt är det inte, men väldigt skönt.

Jag har bott bredvid en kyrka i princip hela min uppväxt. Jag älskade det. Här i Mauretanien har jag flera gånger bott bredvid en moské, och gissa vad. Jag älskar det. Ibland vaknar jag till kring fem på morgonen, men oftast sover jag igenom morgonbönen.

Nouakchotts största moské, strax före eftermiddagsbönen.

Nouakchotts största moské, strax före eftermiddagsbönen.

Varesig det är en minaret eller ett klocktorn som ljuden kommer ifrån så kommer det alltid att finnas människor som stör sig. Särskilt i Sverige, folk tycker om att störa sig där. Ljud utifrån stör deras ego, när de egentligen syftar till att ge dem en stund för sig själva att se inåt och sluta tänka på alla krav utifrån.

För mig har böneutropen och klocktornen ingenting med religion att göra. De är helt enkelt en påminnelse om att stanna upp en liten stund. Se bortanför egot och andas. Att kommunicera med mitt inre en stund. Hat kommer aldrig att föda kärlek. Så snälla, sluta störa er på yttre faktorer och lär känna ert inre. En liten stund varje dag, sen behöver ni inte störa er på något längre.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

