Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Det andra Mauretanien

”Vet ni någonstans där jag kan sova?” frågade jag och sträckte på benen, hängde ryggsäcken över axeln. Jag hade precis hoppat ur taxin i Boghé, efter en lång och het bilfärd som tog mig några timmar sydöst om huvudstaden. Vart jag än såg mig omkring stod träden ståtliga, vagnar drogs av stora välskötta hästar och luften var vagt fuktig. Jag fyllde lungorna med doften av grön natur och andades långsamt ut igen.
”Va? Sova?” frågade mannen som suttit bredvid mig i taxin.
”Ja, något litet. Vet du något?”
”Känner du ingen här?” frågade han storögt och sa något på pulaar till killen bredvid.
”Nej nej, jag känner ingen här.” svarade jag. ”Jag åkte bara hit, för att se vad det är för ställe.”

Han frågade sin fru som jag kunde sova där, men de var redan så många som bodde där så hon ville helst inte ha en till. Så vi gick till hans storebror några kvarter bort, ”min fru är bortrest så det går inte.” Det här är landet där en ensam man inte kan erbjuda sovplats till en ensam kvinna. Så vi gick en liten bit nerför gatan och gick in i ett hus där dörren stod öppen.
”Salaam aleikum!” ropade han från den lilla innergården och en kvinna svarade från ett rum längst bort i byggnaden. Hon heter Fati, och är numera min mor.

Kommentera

Information

This entry was posted on april 3, 2013 by in Berättelser, Mauretanien and tagged , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

