Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Den andra maten

“De här är till dig,” sa Rabia och gav mig en påse med småkakor. ”Så här kommer du att vänja dig vid att äta kött och när du kommer tillbaka från Boghé kommer du inte ha några problem med det längre.”
Tack vännen… tror jag. Jag trodde inte på henne. Jag längtade mest efter att komma hem till vår veganska lägenhet där jag bor med mina veganska vänner och lever vårt veganska liv i den veganska staden Malmö.
De senaste tre månaderna har varit annorlunda. Jag har ätit massa fisk (men nej, jag har inte fått bättre minne) och det var den där gången då vi serverades kyckling och jag inte kunde säga nej. Ta kulturen dit du kommer, är det inte så vi brukar säga?

Den senaste veckan har jag absolut anpassat mig efter en annan mattradition. Jag har ätit det som serverats men tagit så lite av köttet som jag kunnat. Första kvällen i Boghé lagade mama Fati kött och ris, jag tog två små småbitar och tuggade länge och väl, stoppade in lite extra bröd i munnen med jämna mellanrum så de inte skulle tro att jag tyckte det var segt. Men mest åt vi fisk, och fiskar gör jag själv så jag har inte jättemycket problem med det. Så länge det är metad fisk och inga bottentrålare eller massfiskeri har varit inblandat.

Men jag kommer aldrig att glömma den där kvällen i Atar då jag av misstag fick en liten bit kamelkött i munnen, valde att ignorera det, tuggade och svalde. Den natten spenderade jag med fruktansvärda magkramper och det vill jag aldrig mer genomleva. Och faktum kvarstår: djuren existerar för sin egen skull. Inte för vår.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

