Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Mormor Korka

Hon lever sitt liv på en tunn madrass i ett litet rum. Varje dag precis efter frukost kommer kvarterets gamlingar för att hälsa god morgon och mitt på dagen sover hon. Om nätterna har hon för ont i benen så hon får inte en blund.

”Hennes ben är kasst. Obrukbart.” sa mama Fati när hon presenterade oss första gången.
Mormor Korka tog min hand och kramade om den med båda sina. Hon sträckte sin magra kropp till sittande, hon är inte större än skelettet. Vi fotograferade oss tillsammans och hennes ansikte tycks hälften så stort som mitt.

Hon poserar stolt för kameran, men när apparaten slås av sjunker hon ihop igen. Mormor Korka är trött och gammal, och längtar efter att få se solen igen.

Hon poserar stolt för kameran, men när apparaten slås av sjunker hon ihop igen. Mormor Korka är trött och gammal, och längtar efter att få se solen igen.

Med en rullstol skulle mormor Korka kunna gå ut. Hon skulle kunna sitta på terrassen och njuta av kvällarna, morgonsolen och se barnen leka. Hade hon bott i Sverige så hade hemtjänsten kommit dit för att hjälpa henne. De hade duschat henne, hjälpt henne med maten och sett till att hon kommit ut i friska luften. Någon hemtjänst existerar inte här och någon rullstol kommer hon inte att få.

Istället är det Fati som flyttat från sin egen familj i grannbyn hem till sin gamla mor för att hjälpa henne med livet. Med vardagen.

Hade mormor Korka bott i Sverige hade hon fått sjukvård för sina ben och hon hade haft råd att köpa medicinen. Eller hur? Det är så det ska vara i Sverige, det är så vi vill att det ska vara i alla fall. Men så har det aldrig varit här.

När jag sa hejdå för att åka tillbaka till Nouakchott bad hon en bön och kramade hårt om mina händer innan hon spottade på dem. En frälsning. Ett erkännande. En välsignelse.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

