Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Omars brännskada

Hela insidan av hans ben är sönderkokt. Från snoppen till tårna. ”Har ni varit hos doktorn?” frågade jag.
”Nej, det har vi inte.” svarade Fati och kramade om pojkens hand.
”Varför inte?” Jag tittade på den kokta huden på hans ben.
”Vi har inte råd, pengarna är slut.” sa hon och tittade bort.

Omar är två år gammal. Han vägrar att ställa sig upp själv och om han lyfts till stående så trillar han gråtande ner på golvet igen. Han vaknar gråtande och han vill vara någon nära hela tiden.

OmarMedicinen kostar 1200 ougiya. Det motsvarar 26 kronor. ”Jag ger er pengar till det, oroa dig inte. Han måste till doktorn.” sa jag och Fati var evigt tacksam för något som inte skulle ge mig mer än ett paket havremjölk i Sverige. Det paketet kan jag vara utan.

Doktorn ordinerade blodröd antibiotikakräm och smärtstillande, men ingenting att linda om benet. Omar rör vid såren hela tiden och flugor samlas på den nakna huden. Fati försöker hålla en filt över skadan så mycket som möjligt, men den trillar ofta ner. Så när jag väl var tillbaka i huvudstaden gick jag till apoteket och köpte en gasbinda för att sända dit, den var dyrare än antibiotikan.

Kommentera

Information

This entry was posted on april 7, 2013 by in Mauretanien, Möten and tagged , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

