Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Att komma hem

Plötsligt sitter jag här i min säng i Malmö. På väggen framför mig hänger en bild från Malawi, runt fönstret massa bilder från Afrika från förra året. Minnen.

Verkligheten är en annan. Under kvällen har jag suttit med mina sammisar och ätit popcorn, snackat om allt möjligt. Småplanerat festen vi ska ha i morgon. Hemkomst- och inflyttningsfest.
Det är en helt annan värld.

Jag tänker på månaderna som har gått. Månader som jag spenderade i Mauretanien, så långt bort. Både geografiskt, kulturellt, religiöst och språkmässigt. En annan verklighet. Ett annat liv.

Där går åsnor på vägarna tillsammans med bilarna, drar kärror med vattentankar till områdena där det inte finns något naturligt vatten. Där promenerar getter längs med vägarna och där steker solen varje dag. Där är det damm i luften, sand på vägarna, moskéer i nästan varje kvarter.

När jag gick hem från tågstationen i Malmö var staden tyst, några körde bilar på de jämnt asfalterade vägarna och andra susade förbi på sina cyklar. Här är det kallt.
Jag vill visa mina vänner i Afrika var jag kommer i från, jag vill visa dem Malmö och Sverige, presentera dem för min familj. Det känns som något som aldrig kommer att ske, men jag försöker att inte ge upp hoppet.
Vi vet bara i dag. Vi vet inte i morgon.

Men det är skönt att vara hemma. Att dricka te, arbeta på fredagar och sova på söndagar. Att svepa in mig i mitt färggranna täcke och dricka citronte. Här känner jag mig helt trygg, trots att vi hade ett möte under eftermiddagen där det blev klart att vi kanske måste flytta i juli. Eller augusti. Eller aldrig. Framtiden är så osäker, vart ska vi ta vägen? Men vi håller ihop i kollektivet och ser till att hitta något tillsammans, om vi måste hitta något nytt.

Hem ljuva hem.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

