Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Den lemlästade kroppen

Journalistik här och där.

Jag tog mig friheten att översätta en liten bit ur en artikel jag sprang på i ett nyhetsmedium från Tchad. Texten handlar om mordet på Penda Sogué, en ung kvinna som lemlestades och mördades i Nouakchott ett par veckor innan jag åkte därifrån, hem till trygga lilla Sverige.
Min översättning:

”Nästa dag, på fredagen, upptäckte en man i närheten av Tarhil spår av händer och blod på golvet. Han följde fotspåren som ledde till brottets kammare. Han upptäckte med skräck den stympade kroppen av Penda Sogue. Han ringde polisen som hittade flickan som dödats efter en våldtäkt, ögonen hade skurits ur och lemmar var ur led. En kniv stack in i skallen och ut genom halsen.”

Groteskt. Platsar finfint i en kriminalroman, inte sant? Det är långt ifrån vad vi är vana vid att läsa i svenska medier, om den här texten publicerades i vårt land så skulle den snarare lyda något sånt här:

”En man hittade kroppen av Penda Sogué efter att ha följt blodspår på marken. Polisen uppger att den unga kvinnan våldtagits och lemlestats (ja hur mycket säger polisen egentligen?) innan hon dödades med en kniv.”

Det finns väldigt mycket att ta hänsyn till när vi skriver för svenska medier. Respekt för offrets familj, är det morgon- eller kvällstidning? Hur mycket säger polisen? De är generellt mycket mer förtegna här än i Mauretanien. Dessutom är det av respekt för läsaren som svenska morgontidningar inte publicerar blodiga bilder och beskriver mord med målande ord. Vill du dricka ditt morgonkaffe till berättelsen om kvinnan som i går kväll fick sina ögon utskurna och lemmar dragna ur led, innan hon fick en kniv körd genom skallen och ut ur halsen?

Generellt sett, nej.

Jag tycker att det är galet intressant att jämföra hur andra länders medier skriver, och jag skulle vilja göra studiebesök på varenda redaktion i varje utvecklingsland jag kommer till. För vad spelar större roll för utvecklingen av ett land än riktigt bra journalistik? Och, vad är bra journalistik? Finns det en mall som fungerar över hela världen? Jag tror knappast det.

Vila i frid Penda Sogué. Och låt dina mördare straffas.

Penda

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

