Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Min vegetariska sko

Det är en djungel av läder och mocka där ute. ”Jag vill ha ett par vandringsdojjor, men det får inte vara några rester av döda djur på eller i dem.” sa jag i butiken. Efter mycket letande fick vi (jag och butikspersonen) fram ett par, och efter några månaders gråtande över sönderskavda fötter och barfotapromenader i den kyliga Sundsvallshösten så satt skorna perfekt.
Jag slängde kvittot, för de här skulle ju hålla resten av livet. Eller i tio år i alla fall. Det är vad jag kallt räknar med när jag köper skor i tvåtusenkronorsklassen som dessutom ska vara gjorda för vandring.

mina-skor

Efter några månader i öknen, vandringar över Malawis gröna kullar och promenader på Tanzanias leriga gator började lyckan över mina vegetariska skor tona bort i frustration och blöta fötter. Under min senaste resa i öknen var det med blödande fötter som jag tvingades inse att skor i tvåtusenkronorsklassen kanske inte alls är så hållbara. Genom pyttehål i sulan sipprade sand in under skon och pressade min fot mot skons överdel och lämnade blödande skavsår på min fotrygg. Aj.

Så nu sitter jag då här igen och letar. Läser på, går igenom innehållsförteckningar och söker efter ett par vandringskängor utan rester av döda djur. Jag tänker på alla de gånger jag stolt sagt till personer som beundrat mina dojjor att ”och tänk! De är till och med vegetariska. Det gör de ännu mer perfekta.”

Äventyr har vi då haft, jag och de vegetariska vandringskängorna. Men de höll inte i mer än arton månader. När jag nu står inför en resa utan planerat slut vill jag veta att jag har ett par skor på fötterna som klarar allt och håller under tiden. Men vart ska jag hitta dem?

One comment on “Min vegetariska sko

  1. AnnaCarin
    maj 29, 2013

    Svårt. Det är ju enklare att hitta veganska skor som typ promenad på stan sko. Jag är sugen på Kavats känga, men den är nog inte en sådan vandringssko. Om man vill vara snäll mot miljön och undvika gore-tex så är det nog enklare, men att undvika djur verkar svårare. Säg gärna till om du hittar något!

Kommentera

Information

This entry was posted on maj 28, 2013 by in Mina tankar and tagged , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

