Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Dagar med mycket jobb

Det är de överplanerade dagarna – med alldeles för mycket jobb för dagens arbetstimmar – som blir de lättaste. Det är när jag lägger manken till. Hårdmasserar tankeknölarna. Ägnar pauserna åt att tidsplanera. Har blocket i handen var sekund och frågar alla jag möter ”vad händer här då?”

Det är då jag sitter där, klockan tjugo över tre, med två färdigplanerade tidningar. Kollegan sprang iväg på veckans sista jobb en timme tidigare. Det är två – kanske tre – notiser kvar att skriva, men ingen av dem kommer att få plats förrän på tisdag. Ja, visst är det underligt att det varje dag finns precis så många nyheter som får plats i tidningen? Dessvärre har vi fått ställa in, förkorta, omplanera och skriva om en hel del den här veckan. För att få plats. För att ge plats.

Den här första veckan som lokalreporter i Virserum.

Jag trodde att det skulle bli mycket värre. Siktet var inställt på dagens sista timmar – mig själv med pennan skrapandes mot tänderna – pulsen hårt bankandes i tinningen. Svetten som formar pölar under armhålorna.

Men jag har bara duschat en gång den här veckan. Och skrubbat tänderna med tandborsten.

Om nätterna har jag funderat, tänkt på morgondagen, planerat jobb, tidsåtgång, vinklar. Ska vi dra på det där i morgon, eller kan vi hålla den en dag till? Hur tänker konkurrenterna? Måste vi tänka som dem? Ska vi tänka om?

Nej. Och det kommer vi aldrig att göra.

2 comments on “Dagar med mycket jobb

  1. minasyndermina
    juni 29, 2013

    Hoppas att du fortsätter att blogga om livet som lokalreporter. Jag kommer att följa med intresse!

Kommentera

Information

This entry was posted on juni 28, 2013 by in Dag som dag and tagged , , , , , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

