Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Mitt liv som liftare

Hoppet om att det skulle sluta regna flöt bort och jag ställde mig utanför macken med tummen i vädret, regnskyddet över ryggsäcken, när de plötsligt kom tillbaka. Killarna som gett mig skjuts. Föraren öppnade bagageluckan och tog fram ett illoranget paraply. ”Här,” sa han. ”Du behöver det.”

En kvart senare slog blixten ner en sekund från där jag stod. Kvickt fällde jag ihop paraplyt, sprang in på macken och gömde mig.

Som liftare har jag varit med om mycket. Framförallt har jag fått hopp om människor, blivit bjuden på godis, lunch och middagar, fått bussbiljetter och guidningar till okända turistmål. Och historier. Ni som kör där ute på vägarna har otroliga historier att berätta.

För två år sedan liftade jag och en god vän med en medelålders man i en skraltig minibuss fylld med verktyg. Han berättade för oss om när han flydde – gömd under stora dunkar på en flakbil – från Iran till Turkiet. Han hade varit ungdomsledare i oppositionspartiet 1989 och flydde för sitt liv. Till sist hamnade han i Sverige, och 21 år senare plockade han upp oss längs med vägkanten.

I lördags liftade jag med två kvinnor. Den ena brukade vara ihop med mannen som i dag är kulturchef i Hultsfreds kommun – en man som jag träffar i princip varje arbetsdag. Den andra brukade ha stenbergapyromanen som klassföreståndare.

Genom att lifta har jag fått uppslag till flera reportage, mött stora företagsledare och små människor med stora historier.

Jag har blivit genomvåt. Solbränd. Fått regnskydd. Paraply. Gosat med hundar. Blivit förkyld. Bjudits på mat. Oändligt mycket mat. Främmande människor har kört många mil – tio mil, tjugo mil – för att skjutsa mig, bara för att de inte har något bättre för sig och tycker att det är coolt med liftare.
Och, för att en liten ensam tjej inte ska stå längs med vägen ensam.

”Det är bättre att jag – som jag själv litar på och vet är schysst – plockar upp dig än någon som har ont uppsåt,” har många sagt.

Tack. Från mitt hjärta. Det är Ni som får mig att känna mig trygg i den här världen.

Att lifta är inte bara en kul grej. Det är ett sätt att leva.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

