Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Du kära landsbygd!

”Ni skriver ju aldrig något om Mörlunda,” sa den äldre herren när vi besökte hembygdsparken.
”Nej, vi gör ju inte det. Det händer ingenting här, ni måste höra av er när det händer något så att vi får reda på det,” sa jag.
”Jo jo,” svarade han. ”Men det händer ju ingenting.”

Tystnad.

Jag slogs av det starka ansvaret som de äldre byborna känner för sin hembygd. Och det nära på föraktet som susar bland de unga. Längtan att lämna. Längtan efter något större. Efter det som de bara hört talas om.

Samma längtan som hos mina vänner på Mauretaniens landsbygd.

Men jag tycker att det är rätt skönt att det inte händer något här. Det gör livet mycket lugnare och jag kan fokusera på att leva mitt liv och andas. Men det är klart, när tidningssidan ska fyllas så längtar jag efter något större. Något spännande.

En skandal.

Det här yrket gör vem som helst lite smått cynisk ibland.

One comment on “Du kära landsbygd!

  1. Karin
    juli 5, 2013

    Underbar dialog!

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

