Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Nerkladdade frågor

Min hjärna stannade varje gång jag skickades ut på ett uppdrag. ”Men… vad ska jag Fråga om?” undrade jag för mig själv, tog papper och penna och började kludda ner frågor.

Så gjorde inte de rutinerade reportrarna.

De åkte ut, hade med sig papper och penna men aldrig var där en enda fråga nerkluddad. Där kom jag, med en hel sida i det lilla blocket fylld med frågor. Så att jag inte skulle glömma någon. Så det inte skulle bli någon jobbig tystnad. Så jag inte skulle glömma bort vad jag faktiskt ville veta.

Nyfikenheten kom sig aldrig naturligt för mig. Nyfikenhet var något jag var tvungen att lära mig.

I dag, när jag åker ut på ett jobb, slänger jag kvickt ner papper och penna i väskan och tar mig dit. Några frågor har jag varken i huvudet eller på pappret, de kommer naturligt. När jag är på plats. De ploppar ur mig likadant som de ploppade ur de rutinerade reportrarna jag hade turen att få arbeta med på Sydsvenskan och Kristianstadsbladet.

Nyfikenhet måste inte komma naturligt för att du är eller vill bli journalist. Det går att lära sig. Rutin kommer med tiden, och med några rutinfrågor kommer du långt medan du funderar på vad det faktiskt handlar om.

Fråga helt enkelt: vad handlar det Här om?

Och ta inspiration av småbarn. Varför då? Varför ser den ut så? Varför gör den så där? Varför har du en sån där? Varför….ja du ser nog poängen.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

