Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Räddaren i nöden

Jag vände mig om precis i tid för att se kajaken tippa upp och ner. Lillebror försvann under ytan.
Kvickt slet jag bort regnskyddet och kastade mig själv i vattnet. Jag förvånades över hur lätt det var att hoppa från den lilla kajaken utan att själv tippa över.

Just som jag kom upp till ytan igen, så kom lillebror upp med ett plopp och ett leende på läpparna. Han sprattlade lite i vattnet och flytvästen höll honom uppe. ”Slappna av,” sa min vän Patrik. ”Du kan bara flyta med den där.”

Det sägs att man hittar sin sport om man bara fortsätter prova nya tills det säger klick. Jag hade gett upp hoppet om att hitta en sport som riktigt passar mig. Yoga fungerar, men jag känner mig inte helt förenad med rörelserna. Det är något som saknas.

Men så fort jag kom i kajaken och fick paddeln i mina händer, då visste jag. Jag hade hittat rätt. Att paddla kajak, det är min sport.

Under helgen har jag tagit med tre vänner och min lillebror till sjön för att paddla i solnedgången. Nog trodde jag att brorsan skulle klara det, han är snart tio år gammal. Visst gick det bra, han fick till snitsen på paddlingen och fick till en ordentlig fart med jämna mellanrum. Och så kom det där plasket.

Som tur är så var vi inte långt i från en privat brygga på en av uddarna när det hände. Jag simmade fram till lillebror, hjälpte honom och kajaken in till bryggan medan Linn drog in min kajak. Brorsan klättrade upp på bryggan, tröjan och badshortsen drypandes av vatten, och efter att ha tömt det mesta av vattnet ur hans fartyg så bytte han och Patrik kajak. Lillebror fick ta den lite större och stabilare, och Patrik fick vingla i den mindre – men snabbare – kajaken.

Från en klippa på en av öarna tittade vi på solnedgången. Sen plaskade jag också ner i vattnet.

Kommentera

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

