Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Förenade av yoga

Blixten slog ner och åskan brakade loss just som yogapasset började. Vi var uppradade på två rader och längst fram stod den lilla mannen som skulle leda passet.

Det var mäktigt att höra om-ljudet eka mellan väggarna i den stora salen. Längst fram stora statyer av Shiva och Krshna, och vår yogalärare som med händerna knäppta såg ut som ett manifesterat lugn i sig självt.

Trots att vi inte var mer än nio i klassen så var ljudet mäktigt och lyckan av igenkänning spred sig inom mig när jag kände igen mantrat han sjöng för oss. Samma mantra som vi fick lära oss under yogan hemma i Malmö förra hösten.

Min första dag på detta ashram har förflutit. Det är två yogapass om dagen och de flesta här yogar själva emellan och mediterar. Det är lugnt och harmoniskt, och en vida blandning nationaliteter. De flesta är nybörjare och lektionerna ligger på sköna nivåer med både utmaningar och väl invanda asanas. Ackompanjerade av regnets hällande utanför är det lättare att slappna av, och de vilda åskknallarna gör mig lugn.

Här är det naturen som bestämmer. För bara någon månad sen svämmades Ganges över av det hällande regnet och ett helt samhälle spolades bort. Hundratals dog, men antalet har inte kunnat bestämmas säkert.

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 15, 2013 by in Dag som dag and tagged , , , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

