Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Min tunga sorg

”Hur mår du Monica? Du är väldigt tyst.” sa Harish när jag kom gående mot trappan. ”Jag var rädd att du blivit sjuk, jag har inte sett dig på ett tag.”
”Nej då, jag är inte sjuk. Jag är ledsen.” sa jag.
När han undrade varför berättade jag att min farmor är dålig. Att hon lider mycket av cancern som hittats i hennes kropp.

Vi satte oss ner på trappan. Jag grät och lät sjalen torka upp mina tårar.
”Jag känner din smärta. Jag ska inte ge dig en lektion i min tro, men kom ihåg att när vi dör så är det vår fysiska kropp som vi mister. Vi har ett väsen till, under huden. Det är odödligt.” sa han när en apa hoppade upp på räcket bredvid mig och tittade på oss med finurliga ögon.

”Du förstår,” fortsatte Harish, ”vi är egentligen ganska egoistiska. Vi gråter och det smärtar oss när den fysiska kroppen dör eftersom vi inte kommer att se den igen. Men den som dör lämnar smärtan och går in i ett tillstånd av total lycka. Din farmor har ont nu och hon är ledsen och rädd. Be för henne. Du måste inte vara där, naturen skickade iväg dig av en anledning. Du måste inte se hennes lidande, jag känner att du älskar henne högt. Be för henne och meditera, det finns bara två vägar att gå nu. Antingen så blir hon frisk eller så dör hennes kropp.”

Jag tittade på apan som sprang längs med väggen. Vid åsynen av oss hade han hoppat till andra sidan och hängt sig fast i räcket på väggen i några minuter.

Jag grät ännu mer, och undrade vad det egentligen tjänade till att vara här.
Men kanske hade han rätt. Kanske är det just här jag ska vara nu. Och be.

One comment on “Min tunga sorg

  1. Karin
    augusti 18, 2013

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 17, 2013 by in Mina tankar and tagged , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

