Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Att leva på ett ashram

”oooooomm…….” yogalektionen har börjat och ljudet ekar genom salen. Det är varmt. Efter tre asanas börjar svetten pärla sig i pannan. Efteråt duschar jag i kallt vatten, hällt ur det ljusrosa lilla spannet i duschrummet innan jag går in till mig; ett litet fyrkantigt rum med ljusblå väggar, en fläkt i taket, lampa på väggen och två hyllor med mina kläder och vattenflaska. Och en träsäng utan madrass.

Precis vid Ganges strand står grindarna till ashramet Ved Niketan. Där är det lugnt. Tyst. Stilla.

Rosenträdgårdarna som i fyrkanter ramas in av den smala gången fyller sinnet med frid. Rakt fram kantad av orange färg och bilder av hinduiska gudar ligger yogastudion och bakom den hittas ett hundratal rum för pilgrimer, resande och den som vill slå sig ner i ashramet för en längre tid.

Livet här är enkelt. Mat finns för en billig peng vid lunch och middag, men oftast promenerar jag in till marknaden med tre nya vänner som också rest hit för att upptäcka yogan.

I morgon kommer en ny lärare. Dagarna kommer att börja klockan sex varje morgon med meditation, sen ett extra yogapass innan vår vanliga yoga börjar. Men allt är valfritt. Jag betalar 16 kronor per dygn för rummet, sen är alla klasser som ges gratis.

Livet är enkelt och byggt på karma. Gör gott och få gott.

image

image

image

image

image

2 comments on “Att leva på ett ashram

  1. Wojciech Welc
    augusti 19, 2013

    Vacker text och vackra foto! Vad använder du för kamera?

    • myprojection
      augusti 20, 2013

      Tack! De här har jag tagit med mobilen, jag bestämde mig för att hålla resan så kamerafri som möjligt.

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 19, 2013 by in Dag som dag and tagged , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

