Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Jakten på fyrtornet

Bilen gungade och träden vek sig.
”Tänk om vi blåser ner i havet?” sa hon. ”Ingen skulle nånsin hitta oss.”

Vi hade lämnat Amsterdam mitt i rusningstrafiken, Mette och jag. Vi tittade på klockan, snart borde Karin gå upp på scenen i Malmö och Jiaxin borde ha kommit hem. Fyra hade blivit två och vi övergav den allt dyrare staden för en småstad vid havet.

”Där! Bakom husen!” vi såg det roterande ljuset samtidigt och svängde snabbt in på en sidogata.
Från ett lyxigt villaområde vid havet hade vi fått span på en fyr, ”den måste vara nära stranden” tyckte vi och vad är en bättre campingplats än stranden? I en halvtimme snirklade vi på gatorna och när vi hittade fyren var det längs med ett promenadstråk bakom ett kvarter lägenheter.

Det kändes som en dålig ide och jag mindes hur jag en gång vaknat av två poliser knackandes på rutan efter en natt i bilen.
Vi parkerade vid en idrottshall istället, bäddade ner oss i bilen och lyssnade på stormen som ven utanför. Då och då vaknade jag av att bilen skakade.

”Tänk om de utfärdat en stormvarning? Det har vi ju ingen aning om.” sa hon när vi vaknade.

image

image

Kommentera

Information

This entry was posted on november 9, 2013 by in Dag som dag and tagged , , , , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

