Min Projektion

några ord om världen runtomkring

Kvinnan med skrubbvanten

Hennes händer var inte en tillstymmelse till blyga när de rörde sig över min nakna kropp med skrubbvanten. Hon hällde flera spann med varmt vatten över både mig och Katrina. Vattnet sköljde av de mörka skinnresterna som låg i klumpar över hela våra kroppar och kändes svalkande mot vår svidande hud.

Efter lunchen gick vi med något osäkra steg mot ett traditionellt hammam strax utanför Rabats medina. Trots att vi båda varit i Marocko innan så har vi aldrig vågat gå in på ett riktigt marockanskt hammam, nu däremot var vi två. Vi tvekade ett par sekunder utanför den öppna porten innan vi gick in.

”Inträdet är 14 dirham. Vill ni ha en kvinna som skrubbar er? Det kostar femtio.” sa kvinnan i receptionen. Vi diskuterade kort sinsemellan och betalade sen femtio dirham var, ca fyrtiotre kronor. Hon sa åt oss att ta av oss kläderna så att de kunde lägga dem på hyllan bakom disken.

Ja. Där och då framför receptionen tog vi av oss tills vi var komplett nakna.

Kvinnan tog emot våra kläder och la dem på en hylla. Inne i badrummen knuffade hon oss lätt i ryggen mot en kvinna lika naken som oss så när som på trosorna. Sen försvann hon.
Kvinnan pekade på golvet och vi satte oss ner. Hon tog emot skrubbvantarna vi tagit med och skvätte varmt vatten på oss och några kvinnor fnissade. ”De pratar nog om mina piercingar, det är ju inte jättevanligt här.” sa Katrina just som jag blev tillsagd att lägga mig platt på golvet.

Efter diverse olika positioner (på rygg, mage, sidan, sittande, stående…) hade kvinnan gått igenom varje millimeter av mig och hela jag var var blossande röd. Det här är första gången sen jag var liten som någon annan än mamma skrubbade mig, och hon var minsann inte så hårdhänt. Känslan av att bli skrubbad av en främmande (naken) kvinna var konstig och i rummet intill blev flera kvinnor skrubbade. Det var ovant och kan nog ta några gånger att vänja sig vid. En sak är säker. Marockanska kvinnor är bra mycket mer avslappnade mot varandra och nakenhet än vad jag och Katrina är.

Kommer jag att göra om det? Ja, absolut, fast troligen inte ensam. Så här ren har jag aldrig känt mig, och den känslan sitter fortfarande kvar flera timmar senare. De där skinnresterna måste ha vägt ett kilo.

Kommentera

Information

This entry was posted on oktober 21, 2015 by in Dag som dag and tagged , , .

Följ mig på instagram

Instagram

Det uppstod ett fel när bilder skulle hämtas från Instagram. Ett nytt försök kommer att göras om några minuter.

Fyll i din e-postadress och få ett meddelande varje gång jag uppderar bloggen. Så missar du ingenting.

Gör sällskap med 602 andra följare

